De reis + mijn eerste dagen in Brazilië

12 mei 2019 - Campina Grande, Brazilië

Bom dia! Hier is hij dan mijn allereerste blog! Ik ben nu eindelijk echt aangekomen in Brazilië, maar helaas verliep mijn reis niet helemaal zoals verwacht. Het begon allemaal met de vertraging die ik had met het vliegtuig, waardoor ik waarschijnlijk mijn overstap op Lissabon zou missen. Gelukkig zat er onderweg naar Lissabon een super lief oud echtpaar naast mij in het vliegtuig die mij door de vlucht heen hebben geholpen, want zoals jullie vast wel weten heb ik een beetje last van vliegangst. Eenmaal aangekomen op Lissabon had ik dus mijn vlucht gemist en wilde TAP mij eerst op een onmogelijke vlucht zetten naar Rio de Janeiro en daarna na Recife, die in totaal ongeveer 28 uur zou duren. Ik was het daar natuurlijk niet mee eens en ging naar de balie (wat natuurlijk iedereen deed, waardoor ik ongeveer 1.5 uur stond te wachten) en heb daar uiteindelijk geregeld dat ik de dag erna dezelfde vlucht zou hebben als die ik nu gemist had. Het enige goede nieuws die dag was dat mijn Braziliaanse vrienden (André, Bruno en Lourdes) ook dezelfde vlucht hadden gemist, wat betekende dat ik toch samen met hun naar Brazilië kon reizen. Maar helaas ging dit goede nieuws weer snel over in het volgende probleem, want ik moest een hotel hebben om te overnachten. En mijn vrienden had een overnachting in een 5-sterren hotel gekregen, maar ik kreeg niks van TAP en moest het zelf maar regelen (dit kreeg ik te horen na ongeveer weer 1.5 in de rij te hebben gestaan). Uiteindelijk hadden mijn ouders een hotel geboekt en kon ik na 5 uur lang op de luchthaven rondgelopen te hebben, eindelijk slapen. De volgende dag kwam ik bij toeval mijn vrienden tegen op het vliegveld en gelukkig mocht ik ook naast hun in het vliegtuig zitten. Hier was ik enorm blij mee want er was super veel turbulentie. Toen deze verschrikkelijke vlucht eindelijk was geland, kwam de volgende uitdaging: mijn visum. Bij de douane hebben ze mijn visum denk 100x doorgelezen, maar ik mocht gelukkig door en alles was goed. Op het vliegveld stond Filipe (een andere Braziliaanse vriend van mij) mij op te wachten en daarna zijn we naar het hotel gegaan, deze was gelukkig vlakbij. De volgende ochtend was ik al om 6 uur wakker (11 uur NL tijd) en zijn we nog naar het strand gelopen om daar beetje af te koelen, want het was mega heet (ongeveer 30 graden). Onderweg naar het strand kwam ik met toeval Lourdes tegen die daar in de file stond met haar auto, echt een kans van 1 op een miljoen dat dit zou gebeuren in deze grote stad, echt mega toevallig! Maar rond 2 uur werden we eindelijk opgehaald door een chauffeur en gingen we met vier anderen (het paste net), richting Campina Grande, met mijn koffers vastgebonden op het dak van de auto. Dit was de volgende uitdaging, want bij elke kuil waar we doorheen reden was ik bang dat ze er af zouden vallen. En dit gebeurde vaak, want de wegen in Brazilië zijn erg slecht. Rond 6 uur kwamen we aan in Campina Grande en zijn we eerst naar Filipe's huis gegaan om daar wat kleins eten, want we hadden mega honger. Maar hier had ik niet veel tijd voor, want Dayanne en haar beste vriend Raphael stonden al op de stoep om mij op te halen. Met hun ging ik naar mijn appartement waar ik voor de volgende 5 maanden zal verblijven. Het appartement is erg mooi en mijn kamer is ook best groot, alleen moeten er nog wat dingen gekocht worden. Nadat ik mijn spullen had uitgestald, kwam Leandra en hebben we met zijn allen pizza gegeten. In de avond ging ik samen met Dayanne en Raphael nog naar een verjaardag van een vriend van hun. Een verjaardag in Brazilië wordt ook anders gevierd dan in NL, ze gaan niet allemaal in een kring zitten en praten, maar ze hebben muziek, veel eten en gaan uiteindelijk als ze genoeg gedronken hebben ook dansen. Het feest was erg gezellig, maar we waren toch verstandig en zijn vroeg naar huis gegaan, omdat Dayanne en ik erg moe waren. De volgende ochtend/middag gingen ik en Dayanne de stad in om wat spullen te kopen, omdat er nog wat spullen ontbreken in mijn kamer. Maar spullen kopen hier in de winkels gaat ook net even wat anders dan in NL. Hier kan je bijvoorbeeld een bed kopen, wat je dan afbetaald in 12 termijnen zodat je het niet in 1 keer hoeft af te rekenen. Verder staan er ook medewerkers met een microfoon voor de winkel om de kortingen om te roepen, een gek gezicht haha. Nadat we bijna alles gekocht hadden, ik heb nu alleen nog een kledingkast nodig, zijn we gaan lunchen met Joyce en Ayron. We aten in restaurant waar ze traditioneel eten hadden en ook forró muziek speelden, het was erg leuk. Ik was erg moe na het eten en ik en Dayanne zijn daarom lekker thuis gebleven en hebben samen een film gekeken. Kortom ik heb het hier dus al erg naar mijn zin, maar ik moet alleen nog wel even wennen aan het weer en het praten in het Portugees. Ik laat snel weer van me horen. Até logo!

Mijn kamerMijn kamer 2.0Recife

1. Annemie:
    12 mei 2019
    Wat een avontuur Celine met de meest onverwachtte uitdagingen! Je bent gezegend met zo veel Braziliaanse vrienden! 😙
  2. Lyona:
  5. Lena:
    Ben echt trots op jou! ❤️ Doe ze allemaal de groetjes van mij 😊
  6. Edlacroix:
    12 mei 2019
    Fijn dat alles goed gaat en je er eindelijk bent nou grote nicht Geniet van je grote avontuur
  7. Angelina:
    Hoi hoi
    Wat leuk om je verhaal te lezen.
    Geniet van dit mooie avontuur😘😘
  8. Nicole:
    12 mei 2019
    Nou Céline...je reis begon al als 1 avontuur en zal de komende 5 maanden vast nog wel meer avonturen bevatten. Leuk als het idd lukt om ons op deze manier een beetje op de hoogte te houden. Ga lekker genieten en fijn dat je een grote kamer hebt waar je je zo af en toe ook even kan terug trekken.💋💋💋
  9. Filipe Fênix:
    12 mei 2019
    It was a pleasure to have taken you from Recife to Campina, apart from the fact that you woke me up at 6 A.M with the noise of your sneeze. :)
  10. Bodine:
    12 mei 2019
    Pff het heeft even geduurd je reis maar je bent er en gaat heerlijk genieten daar. Je ziet er goed uit!
  11. Eduard:
    12 mei 2019
    Mooi verslag, adembenemend. De foto aan t strand met dat uitzicht, óók! Heel veel mooie belevenissen nog, kun je straks een boek over volschrijven.
  12. Hans La Croix:
    12 mei 2019
    Prima reisblog. Zeker omdat je na alle eerdere info , o.a. via jouw vader, alles bijna letterlijk meebeleefd. Zo volhouden dan ben je voor het thuisfront echt niet ver weg. 😘😎
  13. Suze:
    12 mei 2019
    Wat een mooi verslag Celine. Een groot avontuur. Gelukkig is alles op zijn pootjes terecht gekomen met goede vrienden en je ouders natuurlijk. Groetjes Suze en veel plezier.
  14. Irma (vriendin van Iris 😉):
    12 mei 2019
    Heel veel mooie herinneringen gen maken, dus volop genieten en bewust zijn van dat je daar nu voor een tijdje woont en werkt. Super gaaf, 💋
  15. Ellen:
    13 mei 2019
    Leuk om te lezen Celine!!!! Turbulente reis naar Recife.... maar snel vergeten en lekker bijkomen! Succes kanjer 💪🏻
  16. Celine:
    13 mei 2019
    Bedankt voor alle leuke reacties 😗😗
  17. Sonja:
    13 mei 2019
    Super leukom te lezen Celine😊! Wat heb je nu al veel meegemaakt😉! En wat doe je het goed👍👍👍
  18. Thea van Oosterhout:
    13 mei 2019
    Wat ‘n belevenissen al vanaf dag 1 en lieve Celine hopelijk blijven ze nu beperkt tenzij ze heel leuk zijn, nu lekker acclimatiseren en wens ik jouw 5 heel geweldige maanden toe. Knuffels van Johan en mij. 😘😘😘
  19. Jeanet:
    19 mei 2019
    Hoi Celine, leuk om te lezen allemaal, wat een avontuur! Succes en veel plezier hoor.